Cinematic writing (écriture cinématographique), is the initial creative approach that inspired Shake’s work. In order to experiment the possibility of narrative form, the deconstructed relation between image and sound or the mixed narratives forms of different film genre, are her essentials methods. After engaged into the field of plastic arts, discovering the plasticity of cinematic writing (movement and time), led Shake to thinking about how, through the techniques as shift, accumulation, duplicate or overlap, with the purpose of liberating the sense of sound and image, and then make them derived. Meanwhile, so as to resist the rigid film language, in addition to the filming as the only manner, she also tries to work with other different medium and expression form to experiment the film’s institutional mode of representation.

In Shake’s works, the creation of narration which lies in the used elements inherent imagery, symbol and sign, arranged into structural frame, trying to keep a kind of floating, flow and indefinite zone in between. The goal is to induce and liberate the possibility of interpretation. Shake’s creation tries to reach such as mythic, identity, territorial, cultural and institutional issues. Therefore, in her work, she often mixes heterogeneous elements, or adopt a kind of translated context, responses or reroute the rigid system or the value and cognition of any cultural symbols which has been shaped by history, society, mass media and individuals.

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電影書寫 (écriture cinématographique)是雪克創作主要形式,解構影音關係並且混合影像類型語法,來實驗敘事的可能性。利用電影的造型性(影像運動與時間),試著透過影音不協調、堆積、重複或是疊合等手法,來解放聲音與影像的初始指向,進而使其偏移。同時,為了抵抗電影語言機制的僵化,除了以攝製作為唯一手段,他也尋求利用不同媒材與作品展演方式,來實驗電影既有的再現體制。
在雪克的創作中,敘事的產生是經由結構性地佈置與安排作品中元素的意象、象徵與符號而產生,同時試圖在其間保留一種浮動、流變與不定域,目的是誘發詮釋被解放的可能性。雪克在創作中試圖探索神話、身份認同、地域性、文化與體制等建構問題。因此在他的作品裡,經常會運用異質性元素,或採取一種脈絡式的轉譯,以反轉僵化敘事形式或是文化符號既有的價值與認知。

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Au sein de sa pratique artistique, Shake porte un grand intérêt sur les processus d’écriture et de lecture du cinéma.

En cherchant des expériences d’une sorte de déplacement et des manières d’établir un quotidien, elle prélève et agence des matériaux issus du quotidien (tranches de vécu, rencontres, histoires entendues, etc.), que elle mêle au fictionnel. Le regard porté sur ces évènements, l’interprétation qui en est faite, vient déterminer le développement du scénario. La fabrication des personnages, ainsi que l’élaboration de trames et de matières, permettent de dégager une forme narrative.

Shake s’attache à travailler la construction de dispositifs cinématographiques, de la quelle s’appuie sur l’exploitation du versant technique et l’agencement de matières perceptibles. Sa recherche de procédés à même d’élargir les possibilités de lecture constitue une part importante du travail de construction. L’utilisation du décalage, de l’accumulation, de la répétition et de la superposition tente de libérer le sens de l’image et du son, de le faire dériver. Il s’agit de préserver une sorte de flottement, de fluctuation, de zone d’indécidabilité - de manière à pouvoir jouer, au travers d’un récit ouvert, sur la souplesse de la narration et celle de la lecture.